
MINI GOPRO PROEFRIT
Doelstelling:
Hoe maak je van een gewone proefit een MINI experience.
Doelgroep:
Autorijdend Nederland
Strategie/Concept:
De automarkt ligt al jaren op z’n gat. En de introductie van een nieuw model is momenteel zeker geen garantie op een massale aanvraag van proefritten. Toen we begin 2014 de nieuwe MINI introduceerden, stonden we dus voor een flinke uitdaging. Want de auto was op alle fronten spectaculair verbeterd, maar dat ervaar je pas echt als je zelf achter het stuurt kruipt.
Het fenomeen proefrit is alleen overal hetzelfde: een saai rondje over een industrieterrein. Dat doet absoluut geen recht aan het rijplezier van de nieuwe MINI. Dus hoe maken we van een gewone proefrit een echte MINI-experience, waarmee we onze doelgroep wél naar de dealer krijgen?
Media- en middelenstrategie:
Vóór de start van deze landelijke toer, kondigden we het fenomeen aan met een landelijke TV-campagne voor brede awareness. Dat volgden we op met een native-advertising campagne met lifestyle- en designbloggers. Daarmee enthousiasmeerden we ook de niet-petrolheads. We konden niet bij alle dealers tegelijk zijn. Daarom hakten we de activatie-campagne, die awareness moest omzetten in proefrit aanvragen, in 26 stukjes. De online campagne werd gefaseerd regionaal getarget en ondersteund met een huis-aan-huis verspreide dealerspecifieke MINI krant. Elke dealer kreeg zo zijn eigen activatiecampagne. Zo zorgden we dat de campagne alleen zichtbaar was in het dealer-gebied waar de GoPro-karavaan dat weekend was.
De GoPro campagne met de nieuwe MINI blijkt een schot in de roos! Het aantal proefritten nam tijdens de campagneperiode toe met een factor 11. Er werden maar liefst 1.150 proefritten gemaakt. En de spectaculaire filmpjes die dat opleverde, werden massaal gedeeld via social media. Zo zorgden we met een HD-cameraatje en een slimme mediacampagne voor de meest succesvolle MINI proefrit campagne ooit.