


FERNANDES #NOSPANG
Doelstelling:
Marktaandeel vergroten in een krimpende markt door non-users aan het merk te binden
Doelgroep:
NL jongeren – 16 en 24 jaar
Strategie/Concept:
Onderzoek wijst uit dat NL jongeren te gestrest zijn. Jongeren van Surinaamse achtergrond niet, zij hebben NoSpang: Surinaams voor ‘relax, maak je niet druk, geen zorgen’. Vanuit dat inzicht én passend bij het DNA van het Surinaamse frisdrankmerk Fernandes is #NoSpang ontwikkeld. Een non scripted video format op de eigen kanalen van Fernandes op YouTube, Facebook en Instagram. Twee Surinaamse rappers rijden met een #NoSpang bus door NL. Zonder bestemming.
Maar niet zonder doel: stress bestrijden.
Media- en middelenstrategie:
We kiezen niet voor TVC’s maar spitsen de content toe op YouTube, Facebook en Instagram: de grootste media onder Nederlandse jongeren. Ook targetten we op deze kanalen op basis van leeftijd en woonplaats specifiek op de doelgroep. Deze aanpak werkt: merkvoorkeur onder non-user stijgt met 31%, en de overweging met 10%. En zo groeit het marktaandeel van Fernandes met 20%.