Om optimaal in te spelen op het razendsnel veranderende medialandschap en onze klanten op het hoogste niveau te kunnen adviseren, werkt UM volgens de missie Better Science. Better Art. Better Outcomes. Hiervoor werken we samen met verschillende partners die allen hun eigen visie op ontwikkelingen in de markt hebben. Dit maal spreken wij Marcel Schuyt, mede-oprichter en –eigenaar van Semilo over contentmarketing, (big)data en tech.
Dag Marcel, kun jij Semilo introduceren?
Semilo bestaat sinds 2005 en sindsdien adviseren wij klanten over de optimale media-inzet op ons netwerk. We werken samen met meer dan 100 uitgevers en 80 influencers en bereiken daarmee elke maand bijna 10 miljoen mensen.
Naast de standaard producten als display, werken we voornamelijk aan content campagnes. Ons contentteam creëert veel content voor adverteerders, zowel video, visual als tekst, en wij zorgen uiteraard voor de distributie.
Wie zijn jullie klanten?
We werken bovenmatig veel met klanten uit het food segment, waaronder veel FMCGers. Dit komt doordat we het grootste bereik hebben op het gebied van food, zowel op web en mobiel als social. De tientallen influencers die zich aan ons hebben verbonden, bereiken maandelijks miljoenen food liefhebbers via social channels als Instagram en Facebook maar ook via hun blogs. Uitgevers als Smulweb, 24Kitchen en Okoko mag je natuurlijk ook niet vergeten.
Daarnaast bedienen we een grote groep non-food adverteerders die regelmatig terugkomen voor titels als 9292.nl, Weerplaza, Zoover, Vergelijk.nl en ga zo maar door.
Wat willen klanten van jullie?
Zonder uitzondering zoeken onze klanten naar relevant bereik en een creatieve manier om dit voor elkaar te krijgen. Wij adviseren hoe ze dat het beste kunnen doen: op welke websites of social channels, met welke influencers en met de inzet van welke producten. We vergeten weleens dat het digitale landschap verwarrend kan zijn voor adverteerders. Dan weten ze niet goed waar ze voor moeten kiezen. We gaan dan een adviestraject in waarin we ze meenemen langs alle mogelijkheden van de verschillende kanalen, het potentiële effect van elk kanaal en de versterkende waarde van de combinatie van kanalen.
Na zo’n adviestraject pakken onze contentspecialisten het verder op. We creëren dan content, organiseren evenementen en beheren de campagnes van A tot Z met een strikt dashboard om de KPI’s in de gaten te houden. Samen zorgen we voor een positief resultaat.
De trend is minder banners en meer content, native, storytelling. Kun je dat terugzien in jullie operatie?
En of we dat terugzien! We hebben een team van 5 contentspecialisten die niets anders doen dan samen met onze klanten en influencers content maken. Deze content distribueren we op ons eigen netwerk, maar klanten vragen ons steeds vaker of ze deze content ook voor hun eigen kanalen mogen gebruiken.
Dat heeft ertoe geleid dat we inmiddels voor meerdere klanten op vaste basis content maken en plaatsen op de social media kanalen van deze merken. Voor enkele van deze klanten ontwikkelen we ook social media strategieën. Dat heeft gevolgen voor onze account managers, die moeten op verschillende gebieden kunnen meedenken met klanten.
Wij spreken trouwens liever van ‘story building’ dan storytelling. Door de verschillende kanalen en producten slim in te zetten, kunnen we samen met de adverteerder een verhaal bouwen richting de consument. Hierbij mixen we long-form content met programmatic native inzet en bijvoorbeeld video. We maken het onze klanten graag zo gemakkelijk mogelijk, dus als het even kan maken we een product programmatic beschikbaar. Een goed voorbeeld daarvan is ons programmatic native product, waarmee we als eerste in Nederland binnen no-time miljoenen gebruikers kunnen bereiken met native advertorials.
(Big)data zijn hot. Wat kunnen jullie klanten bieden op dit gebied?
Dat varieert van gedragsdata tot demografische en intent-data. Logische vormen van data zijn te destilleren uit het zoekgedrag van consumenten op sites als AutoScout24 en Smulweb. We geven vaak het voorbeeld van de Italian food lover (zoekt regelmatig op ons netwerk naar Italiaanse recepten) die toch liever in een BMW rijdt dan in een Alfa omdat zij daar haar kinderen beter in kan vervoeren. Daarnaast bieden onze weerpartners Weerplaza, Weeronline en Buienalarm onze adverteerders een rijke set met data waarmee adverteerders kunnen inspelen op het weer van vandaag en van morgen. Dat betekent bijvoorbeeld dat campagnes automatisch aan en uit kunnen worden gezet wanneer het regent. Of dat er met zonneschijn een andere uiting te zien is dan met regen. Ook ideaal voor het promoten van bijvoorbeeld BBQ-producten of winterbanden.
Dan hebben we ook nog intent-data van onze prijsvergelijkers Vergelijk.nl, Prijsvergelijk.nl en BesteProduct, gegevens over wat bezoekers het liefste in hun vrije tijd doen via DagjeWeg.NL en Datumprikker en uiteraard wat Nederland graag kookt en eet via de sites en influencers uit ons food netwerk.
Wie zijn jullie technology partners en hoe belangrijk zijn zij voor jullie operatie?
Digital marketing draait voor een groot deel rond (ad) tech en dus is technologie belangrijk voor ons. Voor display producten werken we met DFP, Appnexus, AdX en Improve Digital, voor viewability met Moat en Integral AdScience en voor onze apps met een meta-SDK die de inzet van meerdere systemen gemakkelijker maakt.
Voor (programmatic) native werken we met nVision, voor video met de technologie van Streamads en voor onze social campagnes zijn verschillende social tools voor management en measurement belangrijk.
Een redelijk aantal technologieën dus. Daarnaast knopen onze technische mensen verschillende technologieën aan elkaar met eigen scripts en bijvoorbeeld prebid. We ontwikkelen ook steeds actiever zelf omdat we merken dat de eisen en wensen van ons en onze partners niet altijd vervuld kunnen worden door standaard technologie.
Wat is het laatste nieuws?
Vanuit ons food-label Een Kwestie van Smaak, dat we bijna twee jaar geleden hebben gelanceerd, hebben we hard gebouwd aan ons food portfolio. Eén van de influencers die al lange tijd met ons werkt, Annemiek Verweij van Keukenliefde, is onlangs voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot foodblogger van het jaar. Een feit waar we bijzonder trots op zijn! Het bewijst nogmaals dat je bij ons ook het meest kwalitatieve food umfeld kunt vinden!
Ook leuk om te melden is dat wij onze eerste stappen inmiddels hebben gezet in het adviseren van food-merken op het gebied van social media. Wij hebben onlangs een meerjarige samenwerking getekend met het zuivelmerk Vecozuivel. Voor dit merk tuigen wij de social media strategie op en zijn we ook verantwoordelijk voor de uitvoering.