Actueel
Intertoys pakt uit rond Sinterklaas met de ‘Testpiet’.
Met Sinterklaas draait het voor kinderen eigenlijk maar om 1 ding: cadeautjes. Voor onze klant speelgoedwinkel Intertoys één van de meest belangrijke periodes in het jaar. Maar hoe bereik je een jonge doelgroep op een relevante, sympathieke en doeltreffende manier? Met die vraag kwam Intertoys in juni 2017 bij UM waarna UM Studios, het creative label van UM, werd ingeschakeld. Het resultaat? Maar liefst 867 GRP’s voor de gezamenlijke tv inzet, gemiddeld bijna 350.000 kijkers in het hart van de doelgroep en de ongehoord hoge score van 560.000 views voor de online vlogs.
Nieuw cross-mediaal concept
Om deze noot te kraken werd een concept ontwikkeld waarbij een cross mediaal plan naadloos samenvalt met een creatief content concept. Aangevuld door een uniek partnership tussen verschillende media partijen. Om te beginnen werd ‘Testpiet’ in het leven geroepen. Een opvallende en even zo aaibare character die overal terugkomt in de campagne. Ten eerste in het tv-programma ‘Op weg naar pakjesavond’. Het goed bekeken Nickelodeon programma behandelde in 18 spannende afleveringen de verwikkelingen van Testpiet en haar pietenvrienden. Testpiet testte al het speelgoed wat voorbijkwam in de tv serie, en dat is nogal wat. Deze verhaallijn werd doorgetrokken naar een online video platform waar Testpiet in een Intertoys filiaal op een grappige manier speelgoed test. En vervolgens ‘Testpiet Topper’ stickers plakt op speelgoed wat echt ‘top’ is. Deze stickers en het testpiet concept werden op hun beurt weer doorgetrokken naar alle Intertoys filialen door heel Nederland. De fysieke aanwezigheid van Testpiet bij Intertoys filialen in de Sinterklaasperiode maakte de beleving voor deze jonge doelgroep helemaal af.
Perfecte fit tussen partners
Verschillende partijen hebben de handen ineengeslagen om de Intertoys Testpiet tot een groot succes te maken. Voor de productie en als mediapartner bleek BrandDeli de perfect fit te hebben. Enerzijds gezien de selectiviteit op kinderen en het succes van de serie ‘Op Weg Naar Pakjesavond’ (OWNP) in voorgaande jaren. En anderzijds vanwege de mogelijkheid om samen met NL Film een speciaal voor Intertoys bedacht karakter in het verhaal te schrijven: Testpiet en haar Testpiet topper. Het feit dat tv rondom Sinterklaas een even magisch als doeltreffend middel voor kinderen blijft was van doorslaggevend belang voor de keuze van dit kanaal.
Intertoys in de hoofdrol
In de serie had Intertoys, naast de aanwezigheid van haar eigen character ‘Testpiet’, ook een aantal zichtbare merkmomenten. Zo was het beroemde Intertoys Speelboek een terugkomend element in de serie, waren de cadeaus deels ingepakt in Intertoys pakpapier en was het speelgoed dat getest werd (deels exclusief) bij Intertoys te koop. In commerciële zendtijd werden het tv-programma en Testpiet geclaimd met billboards. Via promo’s werden kinderen opgeroepen om de online vlogs van Testpiet te kijken en werd een winkelactivatie aangekondigd waarin Testpiet ook weer een rol vervulde. Een 360 content aanpak via meerdere kanalen die elkaar organisch versterkten.
Interne Intertoys spin-off
In totaal zijn er 6 vrolijke Testpiet vlogs opgenomen om veel verschillend speelgoed aanbod te laten komen en Testpiet naadloos aan Intertoys te verbinden. Om alle Intertoys winkelmedewerkers ook bij deze campagne te betrekken is er een oproep gedaan om mee te doen aan de Testpiet vlogs. Wie is de perfecte Intertoys winkelmedewerker voor een rolletje in deze serie? Een mooie manier om draagvlak te creëren bij het personeel en tegelijkertijd een authentiek Intertoys gezicht te geven aan de Testpiet vlogs. Intertoys medewerkster Britney won deze auditie uiteindelijk met vlag en wimpel en was dan ook te bewonderen in alle testpiet vlogs.
Actie op de winkelvloer
Om het verhaal volledig door te trekken naar de winkelvloer en maximaal gebruik te maken van de zichtbaarheid van Testpiet werden kinderen opgeroepen om mee te doen aan een speurtocht in de winkel. Via deze speurtocht konden kids ontdekken op welk speelgoed een Testpiet Topper was geplakt. Ook via de Intertoys-folder met een gigantische landelijke oplage werden de serie, vlogs en winkelactivatie gecommuniceerd. Zo versterkten ‘paid’ en ‘owned’ media elkaar om de activatie nog groter te maken.
Zo kom je Testpiet nog eens tegen
Om de activatie helemaal rond te maken, kon je met een beetje geluk Testpiet zomaar tegen het lijf lopen in één van de Intertoys winkels. In 5 verschillende Intertoys winkels was Testpiet een dag aanwezig voor een Meet&Greet met haar kleine fans. Alle content rondom Testpiet en de volledige samenwerking was en is terug te vinden op het actie-platform: Nickelodeon.nl/testpiet waar je elke woensdag live kon chatten met Testpiet.