Actueel
UM op The Next Web
Gisteren en vandaag vindt in Amsterdam hét Tech- en innovatie event van Nederland (en eigenlijk van heel Europa) plaats: The Next Web. Het event kent dit jaar z’n elfde editie en is van een lanceringsfeestje met 250 bezoekers gegroeid naar een “Private Party” met 20.000 bezoekers van over de hele wereld. Ergens zal dat wel komen door de overige events die er deze week in Amsterdam plaatsvinden maar toch… een serieuze bedoeling. En dat met recht. Een goede sfeer, goede sprekers en een relaxte festival opzet, inclusief foodtrucks en pulled pork.
Maar we gaan natuurlijk voor de inhoud. En die stond op de eerste dag met name in het teken van ondernemerschap en innoveren om waardecreatie. Geheel in lijn met de belief van TheNextWeb (Technology as the centre of the human race) en hun ambitieuze missie (To make the world a better place for the future generation).
Adam Leibsohn
Een innovatie die deze missie direct mooi wist te raken was de talk van Adam Leibsohn van Giphy. De GIF is ouder dan het internet voor consumenten en is het laatste jaar aan een tweede leven begonnen. De makers van Giphy stellen dat de manier waarop we ons online nog grotendeels uitdrukken, met woorden, eigenlijk niet goed past bij de digitaliserende wereld waar sociale media de overhand hebben en emoties de basis zijn voor het merendeel van de content. Denk aan tenenkrommende statusupdates van boze, verdrietige en gefrustreerde consumenten en begrijp dat woorden vooral goed zijn in letterlijke beschrijvingen maar dat meer abstracte gevoelens door veel mensen moeilijk onder woorden gebracht kunnen worden. De oplossing: een animerend beeld van 5 seconden… langer kan een mens zich tegenwoordig toch niet meer focussen. Giphy is een zoekmachine voor dit soort stukjes content. Lachwekkend, treffend, relativerend maar vooral: super impactvol! Ik pleit voor het minder tekst en meer beeld. Let’s go GIF!
Gary Vaynerchuck
Ook mijn persoonlijke held, Gary Vaynerchuck, wist vroeg op de dag het thema al goed te raken. Toen ik hem een aantal jaren geleden voor het eerst zag spreken op Emerce eDay, bleef me niet veel anders bij dat zijn getier en taalgebruik. In de loop der jaren is zijn betoog iets relaxter en meer gebalanceerd geworden. Hij richtte zich dit keer met name op de hype rondom startups en het feit dat deze zich met name bezig houden met het pitchen op funding, anders dan ondernemen in zaken waar ze echt in geloven. Met andere woorden: meer halen dan brengen en dus vooral bezig met het creëren van waarde, maar met het bouwen van echo en persoonlijkheid. De mogelijke oorzaak: een gebrek aan geduld en honger naar succes. Volgens Gary een slecht uitgangspunt om daadwerkelijk succesvol mee te worden. Logisch, toch? In ons dagelijkse werk zien we dit eigenlijk ook vaak terug. Teveel focus op het succes van de volgende campagne en een goede evaluatie en te weinig aandacht voor de echte waarde. (“Marketers are crippled by focussing on short-term results!”)
Uiteraard begrijpelijk. Want met digitalisering en meetbaarheid van marketing activiteiten wordt het ook heel verleidelijk om realtime te handelen en het optimale te willen halen uit bijvoorbeeld programmatic-buying. Maar om succes te oogsten is het essentieel om eerste waarde te creëren. En dat gebeurt veelal op de lange termijn…. Branding! Hoe? Door te luisteren naar je gevoel en dichtbij je geloof te blijven en niet alleen te focussen op de volgende investeringsronde.
Gary illustreerde dat met zijn eigen ervaringen met Internet, e-mailmarketing, YouTube en Snapchat. Door er vroeg bij te zijn en te proberen, bouw je skills die altijd weer ergens van pas zullen komen. Misschien niet op die specifieke plek, website of app, maar wel in het vertellen en verspreiden van je verhaal in het algemeen. En dat geldt dus niet alléén voor startups!
Nelly Ben Hayoun
Nog ééntje dan. Nelly Ben Hayoun. Nooit van gehoord en door het forse Franse accent wellicht niet direct uitnodigend… maar desondanks ook zeer de moeite waard! Aansluiten op Gary Vaynerchuck vertelde zij over haar werk en ambitie “to bring chaos and disorder into the world of branding, science and design”. Chaos dus om impact te genereren en mensen in beweging te krijgen. In het tijdperk van informatie overload neigen we er nogal eens naar om Facebook en Google als bron van kennis beperkend te laten zijn voor het vormen van een visie (“Google zegt dat…”). We hebben heel veel kennis maar een totaal gebrek aan visie en we nemen vaak genoegen met wat Google zegt dat de waarheid is. Design en ambitie is de sleutel om die visie lamheid te doorbreken. Daarom onderneemt de studio van Nelly Ben samenwerkingen met Nasa, de UN, het MoMA en WeTransfer. Daarin wordt geen middel geschuwd en werken zij naar het idee van “the Theater of Cruelty”. Klinkt bizar, is het wellicht in sommige van haar projecten ook maar ik geloof wel in het opzoeken van grenzen om in de huidige wereld nog onderscheiden en van waarde te zijn en je niet te conformeren aan alles wat Google ons verteld en “To turn every No into a Yes”.
Bovenstaande, in combinatie met de usual suspects als Facebook, Google, Periscope, maakte dag 1 van TheNextWeb een dag om van te smullen. En vandaag mogen we alweer!! Yeehaaa!
Bart Lakeman, Strategy Consultant