Actueel

‘Mijn ambitie is om met UM het verschil te gaan maken’

Interview met Brego Keller, nieuwe CEO van UM Amsterdam

 

Begin deze maand is Brego Keller begonnen als nieuwe CEO van UM. Hij is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en maakt deel uit van het management van IPG Mediabrands.

 

Digital was pionieren

Brego komt van het creatieve bureau Arcade Africa (onderdeel van Publicis Group) in Kaapstad. Daarvoor werkte hij in Nederland aan zowel klantzijde (Electronic Arts en Coca-Cola) als bureauzijde. Hij was succesvol ondernemer, oprichter en CEO van digital agency NRG3 en Square Melon. ‘Ik heb veel digitale bagage. Al in 1996 was ik bezig met ‘digital’, wat toen alleen nog internet was. Het leukste aan die beginjaren was dat alles wat we deden nieuw was. Het was toen nog echt vechten voor het medium. Het tegenovergestelde van nu. Dat maakte het een heel bijzondere tijd. Het was missionariswerk’.

 

De allermooiste tijd om in het vak te zitten

Dat Brego bij UM als CEO aan de slag gaat is niet helemaal toevallig, legt hij uit. ‘UM en ik hebben elkaar gevonden. Ik ken UM en Diederik Breijer al jaren. We deelden veel klanten en werkten nauw samen. Diederik en ik hebben altijd contact met elkaar gehouden. Zo mailde ik hem enige tijd geleden en kwam ter sprake dat UM op zoek was naar een nieuwe CEO. Vervolgens zijn we gaan praten.’

 

Het is volgens Brego een prachtige tijd om in de media te werken. ‘Er is ontzettend veel beweging in de markt. Nieuwe toetreders. De consument verandert en adopteert nieuwe media in een snel tempo. Dat creëert kansen. Maar bureaus moeten voortdurend blijven innoveren in deze dynamische markt. Data is hierin een essentieel onderdeel. Een bureau als UM heeft de juiste kennis in huis om de kansen te benutten en een voorloper te zijn.’

 

Binnen IPG schakelen we razendsnel.

Brego’s wens was dan ook om meer aan de mediakant van het vak te werken: een combinatie van data, technologie, media en creativiteit. ‘Bij UM heb ik dat gevonden. Mediabureau dekt de lading niet meer. UM is al veel meer dan dat: een strategisch goed bureau met de sterke propositie “Better Science, Better Art and Better Outcomes”. Bij UM wil hij voortborduren op waar UM nu staat: een strategisch businesspartner zijn voor klanten. ‘Hierin wil ik de volgende stap gaan zetten, waarbij consultancy, data en creatie de belangrijkste speerpunten zijn. En alhoewel data het nieuwe goud is, zonder scherpe analyse heb je er weinig aan. Goede mensen maken nog steeds het verschil. Bij UM hebben we de brains, ervaring en ambitie in huis om data écht te gelde te maken voor klanten. Zeker in samenwerking met de andere labels binnen IPG Mediabrands. Het is een sterk netwerk waar we razendsnel opereren tussen de verschillende labels. Creatie, data, media, we hebben het allemaal onder één dak. Daar zit de absolute meerwaarde. Het gaat om strategische visie, lef, innoveren en investeren. IPG Mediabrands heeft laten zien op deze vlakken snel te schakelen.’

 

Inspiratie uit Zuid-Afrika

Brego en zijn gezin zijn recentelijk teruggekeerd naar Nederland na een mooie tijd in Zuid-Afrika. ‘Een creatief bureau opzetten in Afrika was een prachtige ervaring. Niet alleen vanwege het zakelijke avontuur maar ook door de inspiratie die Zuid-Afrika me gegeven heeft. Ondanks de beperkte middelen en mogelijkheden halen mensen eruit wat erin zit. Er is een enorme drang naar vooruitgang, naar verbetering. Men kijkt vooruit en wil vooruit. En die mentaliteit is een groot goed. Het geeft energie en positiviteit in alles wat je doet. Die energie neem ik graag mee naar Nederland. En naar UM’.