Actueel

Wat kan de adverteerder met Instagram Stories?

Instagram heeft deze week een nieuwe feature aangekondigd; Instagram Stories. Meerdere foto’s en video’s kunnen vanaf nu door Instagramgebruikers worden toegevoegd door middel van de Stories-functie. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je je volgers aan het spammen bent; Instagram bundelt ze en na 24 uur zijn ze weer verdwenen. Daarnaast is er de mogelijkheid om foto’s en video’s te verrijken met grappige tekeningen en ‘plakplaatjes’. Instagram Stories is in Nederland per direct beschikbaar.

 

Snapchat copycat?

Het concept klinkt natuurlijk wel heel erg bekend. Het is lijkt verdacht veel op de gelijknamige Stories functie van Snapchat. Maar een dienst als Instagram zou toch niet zo maar zo’n copycat-actie doen? Toch wel, geeft ook Instagram-topman Kevin Systrom toe; “Snapchat verdient alle credits.” Instagram heeft het principe van Snapchat overgenomen en beter gemaakt. Lees het volledige interview met Systrom hier.

 

Wat betekent het dan voor adverteerders?

Belangrijkste vraag voor adverteerders is natuurlijk; wat kunnen we ermee? Nou, er zijn wel een aantal voordelen te bedenken voor adverteerders:
– Als je al Instagram gebruikt als adverteerder, kun je de volgers die je hebt opgebouwd gebruiken. Je kunt dus een zelfde soort verhaal vertellen als op Snapchat, zonder dat je weer opnieuw een volgersgroep hoeft op te bouwen (iets dat wel moet als je aan de slag gaat met Snapchat).

 

– Er is nog niet gesproken over advertentiemodellen, maar de mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos. Adverteren zal kleinschaliger en gerichter kunnen dan dat dit tot nu toe ooit mogelijk is geweest bij Snapchat.

 

– Aangezien Instagram gekoppeld is aan Facebook, zal er veel meer data beschikbaar zijn over de gebruikers en ontvangers van je content. Welke audienceprofielen hebben je content bekeken? Mogelijkheden tot retargeten van uitgekeken video’s, look-a-likes creëren en ga zo maar door.

 

– Een ander voordeel is dat adverteerders minder publiekelijk kunnen falen. Er kan namelijk niet gereageerd worden op de gedeelde Stories. Geen hartjes, geen comments en na 24 uur is je content sowieso verdwenen.

 

Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat je als merk Snapchat links kunt laten liggen. Het is nog steeds een snelgroeiend netwerk met een zeer actieve en vooral jonge gebruikersgroep. De toekomst zal het uitwijzen. Wil je zelf al meteen aan de slag met Instagram Stories, lees dan hier hoe.

 

Steffen Rieter, Digital Consultant UM